Збройні сили України очікує велике переформатування. Оприлюднено план на 10 років. Зокрема, зміниться структура управління, межі оперативних командувань, всі загальновійськові бригади будуть постійної готовності, авіабригади перетворять на полки та бази, полки спецпризначення у центри, ДШВ не матимуть танкового батальйону, а частини забезпечення оптимізують...
Про це повідомляється на порталі ukrmilitary.com.
Сухопутні війська складатимуть близько 50% від чисельності ЗСУ, Повітряні Сили – 17%, ВМС та ДШВ – по 10%, Сили спецоперацій – 2%. Про це все, та більше, йдеться в офіційній візії Генерального штабу ЗС України щодо розвитку Збройних Сил України на найближчі 10 років.
Візія Збройних Сил України
1. Загальні положення
Збройні Сили України (далі – ЗС України) – повинні користуватися повагою серед населення країни, союзників, слідувати своїм традиціям, бути укомплектованими підготовленим, мотивованим персоналом, озброєними сучасним озброєнням та військовою технікою, спроможними діяти самостійно та спільно з партнерами України.
Мета Візії ЗС України – сформувати загальне бачення та наміри, визначити орієнтири розвитку ЗС України в цілому та видів (родів) військ (сил) у тому числі, а також їх діяльності на найближчі 10 років та в подальшому.
Місія ЗС України – оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності.
Основні пріоритети розвитку ЗС України:
трансформація системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління ЗС України, у тому числі шляхом розмежування повноважень: між Міністерством оборони України та Збройними Силами України, прийняття ними від Міністерства оборони непритаманних йому функцій разом із підготовленим персоналом; між Генеральним штабом ЗС України, Об’єднаним штабом ЗС України (Командуванням Об’єднаних сил), командуваннями видів (родів) військ (сил) щодо планування застосування, управління військами (силами) та їх генерування, у тому числі шляхом створення командувань підготовки (TRADOC) у складі видів, окремих родів військ (сил);
створення операційних командувань Повітряних Сил, Військово-Морських Сил ЗС України та набуття ними спроможностей щодо управління відповідними силами та засобами в ході ведення операції сил оборони; переведення штабів на J, G, A, N, S структури; розробка та впровадження в усіх сферах діяльності ЗС України стандартів та процедур, прийнятих у державах – членах НАТО; збільшення кількості підрозділів, які беруть участь у міжнародних навчаннях, коаліційних операціях НАТО; високий рівень професійної підготовки особового складу, у тому числі шляхом фахового навчання військовослужбовців як в Україні, так і за кордоном. Проходження ними військової служби на ротаційній основі у штабах НАТО усіх рівнів; забезпечення інтенсивного навчання військовослужбовців та досягнення ними рівня володіння англійською мовою не нижче СМР-2222: 100% офіцерського складу, щонайменше 50% сержантського складу;
оптимізація чисельності ЗС України, органів військового управління, видів (родів) військ (сил); утримання військових частин у відповідних ступенях бойової готовності, укомплектування особовим складом, озброєнням, військовою технікою та забезпечення запасами, приведення наявної техніки та озброєння до боєздатного стану, їх підготовка. При цьому закупівля озброєння та військової техніки, насамперед, здійснюватиметься в інтересах військових частин, які виконують бойові завдання; розвиток озброєння та військової техніки, в першу чергу сучасних засобів розвідки, РЕБ, зв’язку, ППО, засобів вогневого ураження (підвищення їх точності та дальності), у тому числі забезпечення їх взаємосумісності зі збройними силами держав-партнерів;
відновлення, утримання, розвиток інфраструктури та будівництво нових військових містечок, їх комунально-експлуатаційне забезпечення для розміщення органів військового управління (штабів), військових частин та підрозділів; надання пріоритету колективній та об’єднаній підготовці всіх складових сил оборони, розширення переліку спільних теоретичних та практичних заходів, які стосуються всього спектру спільного виконання ними завдань; синхронізоване набуття спроможностей складовими сектору оборони держави, розвиток однотипного озброєння та військової техніки; налагодження ефективної взаємодії законодавчої та виконавчої гілок влади для забезпечення повноцінного розвитку сил оборони держави;
розвиток системи територіальної оборони; підготовка території та населення України до оборони.
патріотизм – відстоювання національних інтересів держави, повага та любов до Батьківщини, її державних символів, національних цінностей, культури, історії, української мови, ідейна переконаність, відданість, готовність до самопожертви заради свободи та незалежності українського народу;
верховенство права – забезпечення законності, підзвітності, прозорості та дотримання засад справедливості і демократичного цивільного контролю за функціонуванням сектору безпеки і оборони;
єдиноначальність – наділення командира (начальника) всією повнотою влади стосовно підлеглих та покладання на нього персональної відповідальності перед державою за всі складові діяльності військової частини (підрозділу); надання командиру (начальнику) права одноосібно приймати рішення та віддавати накази; забезпечення виконання визначених рішень і наказів, виходячи із всебічної оцінки обстановки та вимог законів України;
персональна відповідальність – особиста та неподільна відповідальність військовослужбовця, незалежно від його посади та військового звання, за виконання покладених на нього обов’язків військової служби, дотримання військової дисципліни, виконання вимог нормативно-правових актів та керівних документів, які регламентують його діяльність і поведінку;
добропорядність – направленість дій військовослужбовця на захист національних інтересів і відмова його від пріоритетності власних інтересів під час виконання наданих йому повноважень, неприпустимість корупційних дій у будь-яких проявах, відкритість під час виконання обов’язків військової служби;
лідерство – сприяння прагненню до належного виконання службових обов’язків, кар’єрного зростання, набуття високого професійного рівня особовим складом, здійснення ефективної кадрової політики і створення відповідного військового резерву з урахуванням знань, бойового досвіду, умінь та навичок військовослужбовців під час їх призначення на керівні посади, згуртування військового колективу, його налаштування на працю;
гендерна рівність – забезпечення рівними можливостями, правами та обов’язками чоловіків та жінок під час проходження військової служби;
повага до військовослужбовців – військовослужбовці є центром уваги вищого військово-політичного керівництва країни. Створення для них гідних умов щодо походження військової служби, надання всебічної підтримки суспільством.
2. Збройні Сили УкраїниУ перспективній структурі ЗС України повинні бути спроможними забезпечити успішне стримування агресора, запобігання кризовим ситуаціям воєнного характеру і збройну оборону держави, а також участь в багатонаціональних операціях.
Структура ЗС України в мирний час повинна бути максимально наближена до структури воєнного часу. Системи управління, комплектування, підготовки, забезпечення, мобілізації та територіальної оборони повинні забезпечити своєчасне, швидке й ефективне переведення ЗС України з мирного у воєнний стан.
Перспективна структура ЗС України визначає на довгострокову перспективу основні цілі і напрямки їх розвитку. Вона є основою, яка вказує напрямок розвитку і визначає зміст основних заходів короткострокового і середньострокового планування.
Для забезпечення надійної оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності основний пріоритет розвитку буде надано Силам спеціальних операцій, ракетним військам і артилерії та армійській авіації Сухопутних військ, зенітним ракетним військам Повітряних Сил та береговим ракетно-артилерійським військам Військово-Морських Сил ЗС України.
У довгостроковій перспективі нарощування бойових спроможностей ЗС України в цілому, розвиток саме цих видів, окремих родів військ (сил) є найбільш важливим.
Повітряні Сили, Військово-Морські Сили, Десантно-штурмові війська будуть розвиватися, нарощуючи спроможності, необхідні для проведення об’єднаних операцій всередині України за провідної ролі Сухопутних військ.
Медичні сили, сили підтримки, логістики, зв’язку та кібербезпеки повинні в максимально короткі строки завершити формування, злагодження і розпочати набуття спроможностей щодо забезпечення дій військ (сил) під час проведення міжвидових, міжвідомчих об’єднаних операцій.
2.1. Генеральний штаб ЗС УкраїниГенеральний штаб ЗС України є головним органом військового управління зі стратегічного планування застосування ЗС України та визначених сил і засобів інших складових сил оборони, координації та контролю за виконанням завдань у сфері оборони органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та силами оборони в межах, визначених законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Генеральний штаб ЗС України:
є оптимальним за чисельністю і побудований (організований) у J-структурі на основі принципів і стандартів, прийнятих в країнах НАТО; координує процеси генерування та застосування військ (сил). надає підтримку Головнокомандувачу ЗС України з питань стратегічного керівництва ЗС України, управління їх повсякденною діяльністю.
Управління військовими частинами, що були в безпосередньому підпорядкуванні Генерального штабу, здійснюється створеними Командуванням військ зв’язку та кібербезпеки ЗС України, Командуванням сил підтримки ЗС України, Командуванням медичних сил ЗС України.
Генеральний штаб ЗС України очолює начальник Генерального штабу ЗС України, який підпорядковується Головнокомандувачу ЗС України.
Повноваження Генерального штабу ЗС України визначаються законом, функції та завдання затверджуються Головнокомандувачем ЗС України.
2.2. Командування об’єднаних сил ЗС УкраїниОсновним функціональним призначенням Командування об’єднаних сил буде планування та управління військами (силами) об’єднаних сил в операціях з відсічі збройної агресії та національними контингентами і персоналом, які беруть участь у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки.
На даний час, Об’єднаний оперативний штаб ЗС України забезпечує реалізацію повноважень Командувача об’єднаних сил щодо управління угрупованнями військ (сил) ЗС України, інших складових сил оборони, управління угрупованнями військ (сил) в операції на території Донецької та Луганської областей.
У короткостроковій перспективі на базі Об’єднаного оперативного штабу ЗС України буде сформовано Командування об’єднаних сил ЗС України у відповідній J-структурі.
Командування об’єднаних сил ЗС України очолить Командувач об’єднаних сил, який буде безпосередньо підпорядковуватися Головнокомандувачу ЗС України та здійснювати керівництво об’єднаними силами в усіх сферах їх застосування (на суші, в повітрі, на морі).
У середньостроковій перспективі автономне функціонування та мобільність, належні побутові умови для особового складу Командування об’єднаних сил ЗС України будуть забезпечені шляхом його розміщення у побудованому окремому військовому містечку з сучасною інфраструктурою поблизу розвинутої транспортної мережі.
2.3. Сухопутні війська ЗС України
Сухопутні війська і надалі будуть розвиватися так, щоб могли проводити об’єднані операції і комплексно використовувати бойові системи.
Озброєння і військова техніка Сухопутних військ будуть розвиватися з урахуванням набутого досвіду ведення бойових дій, вимог щодо високої маневреності підрозділів, автономності їх дій, дальнього вогневого ураження противника системами ВТЗ, основними носіями яких будуть ракетні війська і артилерія.
Основним завданням Командування Сухопутних військ буде генерування військ. Для цього в Командуванні Сухопутних військ будуть створені штаб і Командування підготовки (за аналогом TRADOC).
До сфери повноважень Командування підготовки (TRADOC) будуть належати:
розробка та впровадження доктрин, підручників, стандартів бойового навчання; аналіз бойового досвіду та підготовки військ; керівництво навчальними центрами, центрами підготовки підрозділів, обладнаними тренажерами (симуляторами), полігонами; підготовка військ та об’єктивна оцінка її результатів.
Крім того, Сухопутні війська складуть основу територіальної оборони держави для забезпечення її функціонування як в мирний час, так і в умовах війни.
Чисельність Сухопутних військ становитиме близько половини від складу ЗС України.
Оптимізацію чисельності Сухопутних військ буде проведено без зниження бойових можливостей їх військових частин.
Зони відповідальності оперативних командувань будуть уточнені з урахуванням наявності загроз національній безпеці України. На оперативні командування буде покладено відповідальність за територіальну оборону в межах зони відповідальності, проведення мобілізації та підготовку резервів. Крім того, в процесі підготовки буде передбачено набуття ними спроможностей щодо управління підпорядкованими та приданими силами і засобами на окремому оперативному напрямку, залежно від розвитку воєнно-стратегічної обстановки.
Усі загальновійськові бригади будуть частинами постійної бойової готовності. Буде забезпечено їх комплектування підготовленим особовим складом, озброєнням і військовою технікою.
З метою підвищення маневреності бойових бригад буде проведено оптимізацію підрозділів логістичного забезпечення з урахуванням уточнених норм ешелонування їх запасів матеріально-технічних засобів та боєприпасів, забезпечено готовність до виконання завдань Корпусу резерву, який гарантовано укомплектований особовим складом оперативного резерву та забезпечений всіма видами озброєння та військової техніки, запасами матеріально-технічних засобів та боєприпасів.
У середньостроковій і довгостроковій перспективі буде проведено оптимізацію кількості частин забезпечення і штатної чисельності навчальних закладів. Також, у Сухопутних військах будуть функціонувати два центри міжвидової підготовки (Старичі, Широкий Лан).
Усього у складі Сухопутних військ будуть:
оперативні командування з підпорядкованими бригадами, полками і частинами забезпечення, необхідними для виконання визначених завдань; бригади територіальної оборони – для виконання завдань поза смугами ведення бойових дій; Корпус резерву; вищі військові навчальні заклади; навчальні центри (школи підготовки); центри підготовки підрозділів (в т.ч. міжвидові); полігони.
Повітряні Сили і надалі будуть розвиватися так, щоб забезпечити максимально надійну охорону повітряного простору України, прикриття особливо важливих об’єктів на території України, а головне, прикриття угруповань військ під час ведення операцій.
Системи оповіщення військ про напад повітряного противника повинні бути пов’язані з подібними системами країн-партнерів, інтегровані з ними в одну систему, базуватися на ранньому виявленні повітряного противника ще при його діях на аеродромах.
Пріоритет розвитку озброєння і військової техніки Повітряних Сил буде наданий закупівлі нових та модернізації існуючих зразків з метою збільшення дальності виявлення і вогневого ураження повітряного противника, а також підвищення вогневих можливостей засобів ППО.
Основним завданням Командування Повітряних Сил буде генерування сил (військ). Для цього в Командуванні Повітряних Сил буде створено штаб і Командування підготовки (TRADOC).
Повноваження Командування підготовки Повітряних Сил будуть визначені по аналогії з Командуванням підготовки Сухопутних військ.
У перспективі для планування та управління силами і засобами Повітряних Сил під час ведення операції сил оборони буде сформовано операційне командування.
Чисельність Повітряних Сил становитиме близько однієї шостої від складу ЗС України.
У середньостроковій і довгостроковій перспективі буде проведено оптимізацію:
структури та складу радіолокаційної розвідки; чисельності навчального закладу та навчальних центрів (центрів підготовки); кількості та чисельності частин забезпечення.
Зони відповідальності повітряних командувань будуть уточнені з урахуванням зон відповідальності оперативних командувань. До складу повітряних командувань увійдуть створені на базі бригад тактичної авіації авіаційні полки і авіаційні бази, які будуть забезпечувати дії цих полків.
Зенітні ракетні бригади і полки будуть змішаного складу і включатимуть стаціонарний і мобільний компоненти.
Організаційно-штатна структура радіотехнічних частин буде уточнена з урахуванням визначених завдань, характеристики озброєння, їх дислокації і зон відповідальності. Бойове чергування з метою контролю повітряного простору буде здійснюватися підрозділами зі складу радіотехнічних частин на ротаційній основі.
До складу Повітряних Сил увійдуть:
повітряні командування, з відповідними авіаційними полками і базами, військовими частинами зенітних ракетних, радіотехнічних військ, частинами всебічного забезпечення, необхідними для виконання визначених завдань; операційне командування; вищій військовий навчальний заклад; навчальний центр (школи підготовки) та центр підготовки підрозділів; полігони.