"Намагаємось підліткам показати голос мистецтва XXI сторіччя, коли ідея важливіша ніж форма": у Кривому Розі відкрилась Мистецька резиденція, - ФОТО

У Кривому Розі на базі Культурно-громадського центру «Шелтер+» розпочалась Мистецька резиденція для підлітків.

Про це 0564.ua стало відомо на місці події.

В четвер, 10 серпня, в КгЦ розпочалась Мистецька резиденція. Її мета - розвивати творчість, мистецтво серед підлітків.

-  Резиденція посилилася, коли до нас доєдналися київська організація "Kids movie fest",  які роблять кіношколи, - повыдомив програмний директор Культурно-громадського центру «Шелтер+» Роман Морозов.

В рамках Мистецької резиденції буде два тижні. Перший тиждень присвячений більше театральному мистецтву. Другий тиждень буде більше присвячений кіномистецтву, YouTube-блогінгу, Тіктокінгу, веденню соцмереж, як знімати відео на мобільний телефон і так далі.

-Один із таких важливих фокусів саме кіношколи - це акцентувати увагу на створенні україномовного контенту в «Ютубі» і так далі, зазначив пан Роман.

Зареєструвалися на Мистецьку резиденцію 35 учасників віком 14-18 років, це криворіжці та близько 30% - ВПО з Луганщини та Херсонщини.

-Ми спочатку не ставили метою робити цей проєкт інклюзивним, але маємо досвід інклюзивного проєкту «Краще разом». У нас є учасниці, які пересуваються кріслом колісним, а з другого тижня доєднаються нечуючі хлопці та дівчата, тому  буде сурдоперекладач, який буде вести паралельно сурдопереклад всього дійства, також у нас є викладачка незряча повністю. Тому, проєкт вийшов, крім всіх мистецьких цілей, ще й таким інклюзивним.

Серед викладачів резиденції – і криворізькі театрали, і київські.

-Буде Мар'ям Ахмад - це криворожанка, яка брала участь в «Краще разом» і вуличному театрі «Брови». Зараз вона київська акторка, фрілансерка. Також буде цілий форум-театру в рамках менторської програми Школи Театру пригноблених. Буде Олексій Стіславський з Дніпра, Лариса Шаповал - криворіжанка і Лариса Головко із Запоріжжя буде.  Юля Олексієнко була Женіна вихованка в театральній студії «Ті самі гойдалки». Вона вже виросла, їй 25 років, і вона одна з провідних артисток Київського театру ляльок на лівому березі Дніпра. Вона готує ексклюзивні ляльки саме для цієї резиденції і учасники будуть з трьома видами ляльок працювати, у кожного буде своя лялька. Також з криворізького театру імені Шевченко буде Нікіта Блюдо-Давидов і Павло Осіков з театру одного актора «AVE». Будуть хореографія і акробатика з Євгенією Корнієнко -  це наша фітнес-тренерка. Тобто, буде все дуже різнопланово і все це тільки на перший тиждень.

На другому тижні в Мистецькій резиденції буде теж дуже насичена і різноманітна програма. З деякими викладачами підлітки працюватимуть онлайн, а частина викладачів приїздитиме на заняття і житиме в хостелі в Центрі підтримки ВПО 24. На другому тижні резиденція буде навіть трохи довше проходити, ніж на першому, і триватиме з 10 години до 18.

-Спочатку була ідея, що це буде театральна двотижнева резиденція, в кінці якої покажуть виставу, але коли доєдналися київські організатори і ми вирішили поєднати наші зусилля, ми вирішили , що будуть кожного дня або через день якісь мікрорезультати, бо це така поверхнева ознайомча робота з різними видами театру, з різними видами мистецтва, більше для ознайомлення. Потім, всіх дітей будуть запрошувати доєднатися до повноцінної студії «Ті самі гойдалки», яка діє на базі «Шелтер+», а тут це така як демоверсія всього, що є в світі мистецтва сучасного. Дуже багато буде про концептуальний театр, про постмодерністський театр. Прямо зараз будуть знайомитись з пісуаром Дюшана, який вийшов в 1917 році рівно 100 років назад, коли більшовики робили революцію тут, він придумав і сказав, що це мистецтво. Для когось це дурня, а хтось зрозумів, що за 20 сторічь люди навчилися робити реалізм, тобто просто намалювати людину чи дерево - це класно, але потім з'явилась фотографія і взагалі в цьому цінність мінімальна,  а от власне як передати свою ідею і свій концепт, про це буде дуже багато мови йти. Також говоритимемо що таке концептуальне мистецтво, тому про концептуальне мистецтво буде дуже багато. Це сучасне мистецтво і ми ні в якому разі не відкидаємо реалістичне мистецтво і театр. Показати справжню гру - це цікаво, але це вже не настільки цікаво, бо за 20 сторічь все показали, а от показати якусь ідею, наштовхнути на якісь роздуми, показати щось буденне як певну ідею.

В перший день підліткам під час Мистецької резиденції пропонували зробити щось з помідорами. Це  буденна річ, яку їдять, роблять салат, але коли ти його давиш, то це вже може бути схоже на кров, схоже на чавлення винограду для вина, створення томатного соку, це вже абсолютно інше і коли у людини є хвилина і вона цілу хвилину їсть помідор, це вже викликає питання «Чого вона так довго їсть помідор і в чому сенс?».

-Це складна тема. Це складніше, ніж просто навчити, як Станіславський і класики театру, тобто класичний театр показати правдиво це має місце бути, але це вже не так цікаво в XXI сторіччі. От ми спробуємо про це поговорити. Про це в Кривому Розі мало хто говорить, у нас більше класичні школи. Навіть той самий театр «Академія руху» чи ще хтось вони хоча б претендують на певне сучасне мистецтво, але вони скоріше говорять інструментами і голосами XX сторіччя. Ми намагаємось підліткам показати голос мистецтва XXI сторіччя, коли ідея важливіша ніж форма.

Під час перерви в заняттях учасники резиденції могли спробувати відчути те, що відчувають люди з інвалідністю. На подвір’ї КгЦ стояло крісло колісне і кілька збудованих пандусів (з правильним кутом нахилу і з таким кутом нахилу пандусу, яких багато в Кривому Розі), а також резинові перешкоди, які імітували ями, вибоїни та інші перешкоди. Кожен міг спробувати подолати шлях на кріслі колісному, коли навкруги стільки перешкод. Також учасники могли одягнути на очі маску, взяти паличку і пройти той самий шлях. Також, можна було спробувати прочитати текст шрифтом Брайля. Підлітки мали змогу відчути себе так, як відчувають нечуючі люди, скориставшись берушами та будівельними навушниками.

- Це частина нашої інтерактивної інклюзивної мандрівки, частина «Краще разом». Ми її використовуємо перед перфомансом «Краще разом», але через те, що у нас є учасниця на кріслі колісному, будуть учасники нечуючі і буде незряча викладачка, ми вирішили використати ці декорації, які лежали у нас на складі і цю частину інклюзивного мистецтва, щоб люди могли відчути. Насправді, «Шелтер+» щоб він не робив, у нас мета та сама - ми про розвиток, ми про розбудову громадянського суспільства, про перемогу у війні, про культурно- громадський фронт і так далі.