
Оптимізація сторінок пагинації інтернет-магазину — докладна інструкція
Як правильно оптимізувати сторінки пагинації — одна з найбільш обговорюваних тем на всіх SEO-форумах. Спробуємо розібратися в суті питання.
Що таке сторінки пагинації і навіщо вони потрібні?
Сторінки пагинації — об'єднані в рамках одного розділу, категорії або підкатегорії сторінки, умовно розділені на окремі частини за допомогою нумерації.
Вони створюються, щоб не навантажувати першу сторінку текстовим полотном і щоб не виводити на головну сотні або тисячі товарів. Перевантажена сторінка буде дуже довго завантажуватися — користувач просто піде з сайту. Специалисты smart-web учитывают все нюансы пагинации страниц, что дает качественное создание и продвижение сайтов.
Як виглядають сторінки пагинації?
Зазвичай на сайтах інтернет-магазинів, дошках оголошень, блогах пагинація виглядає так:
Як оптимізувати сторінки пагинації?
Google радить будь-який з трьох варіантів:
- нічого не робити;
- налаштувати rel="canonical" зі всіх сторінок пагинації, включаючи першу, на сторінку з усіма товарами — pageall;
- використовувати атрибути next, prev, щоб показати зв'язок між сторінками пагинации. Насправді цей метод пошуковик вказує як пріоритетний.
SEO-фахівці практикують й інші методи:
- закривають від сканування за допомогою розміщення <meta name="robots" content="noindex, follow" /> або забороняють до індексуванню у файлі robots.txt (при цьому robots не є директивою).
- на всіх сторінках пагінації вказують rel="canonical" на першу (основну) сторінку.
Не рекомендую використовувати два варіанти:
- Нічого не робити. Така стратегія може привести до появи дублів сторінок і текстів. В результаті пошуковик може індексувати слабо оптимізовані сторінки, а важливі для просування — пропускати.
- Закривати від індексації всі сторінки пагинації, крім першої. Так може погіршитися індексація товарів або статей, розташованих на другої, третьої та інших сторінках.
Не існує 100% гарантії, що робот зможе просканувати сторінки карток товарів, посилання на які знаходяться на закритих для індексування сторінках пагинации. Даний спосіб варто використовувати, тільки якщо присутня велика кількість дублів і немає можливості зробити сторінки унікальними.
Але в інших випадках:
Найчастіше з необхідністю оптимізації сторінок пагинації стикаються власники інтернет-магазинів, тому наведу приклади пагинації саме для цього типу сайтів.
Розглянемо три популярні варіанти.
1. Налаштування rel="canonical" на сторінку з усіма товарами (pageall)
1.1. У разі наявності сторінки з усіма товарами — pageall — необхідно налаштувати rel="canonical" зі всіх сторінок пагинації, включаючи першу, на цю сторінку.
Наприклад, з сторінки https://site.com/category/page-2/ повинен бути налаштований <link rel="canonical" href="https://site.com/category/page-all/" />.
Так ви покажете пошуковикам (Google, Яндекс), що існує сторінка, яка містить всі сторінки пагинації, і потрібно індексувати саме її.
1.2. Оптимізовані тексти варто розміщувати на сторінці з усіма товарами, але не дублювати на інших сторінках пагинації.
При цьому всім сторінка повинна досить швидко грузиться, інакше користувачі будуть просто з неї йти, погіршуючи поведінкові показники. Тобто, якщо в каталозі категорії сотні, тисячі товарів, такий варіант не підходить.
Крім того, на більшості CMS реалізувати даний метод практично неможливо.

сторынки2
2. Налаштування rel="canonical" зі всіх сторінок пагинации на першу (основну) сторінку
2.1. На сторінках пагинації обов'язково прибрати з посилання на першу параметр діапазону сторінок, якщо він додається.
Наприклад, на сайті є сторінки пагинації:
- site.com/category/;
- site.com/category/page-2/;
- site.com/category/page-3/.
Але при цьому зі сторінок site.com/category/page-2/, site.com/category/page-3/ та інших при поверненні на першу, замість site.com/category/ посилання веде на site.com/category/page-1/.
Сторінка site.com/category/page-1/ в такому разі буде дублем site.com/category/.
Необхідно прибрати з посилань на основну сторінку елемент page-1, а також налаштувати 301 редирект зі сторінок з таким параметром на першу сторінку категорії.
2.2. Якщо на сторінках, які розбиті на сторінки пагинацій (наприклад, категорії інтернет-магазину), є текст, він повинен відображатися тільки на основній сторінці, тобто на першій. На всіх інших сторінках пагинації текст не повинен дублюватися. В іншому випадку через дублювання вмісту пошуковик може визначити під запит нерелевантную сторінку.
2.3. Налаштувати зі всіх сторінок пагинації rel="canonical" на основну сторінку пагинации. Наприклад, на сторінці https://site.com/category/page-2/ повинен бути <link rel="canonical" href="https://site.com/category/" />.
2.4. Згенерувати унікальні метатеги (Title, Description, Keywords) для сторінок пагинації на основі шаблону.
Наприклад:
Title сторінок пагинації = [Title основної сторінки пагинації] - сторінка [N],
де N — номер сторінки пагинації.
Даний метод практично повністю вирішує проблему дублювання сторінками пагинації основних сторінок, рекомендується Яндексом, а у списку рекомендованих Google його немає.
3. Використання атрибутів rel="prev" rel="next"
Методом проб і помилок я виявив, що найбільш ефективний спосіб — використання атрибутів next, prev.
При інших рівних пошукова система буде вище ранжувати сторінку з великою кількістю товарів. Це логічно, так як пошуковці намагаються показати користувачеві найбільш релевантну сторінку з максимальним вибором. Але варіант зі сторінкою, на якій розташовані всі товари (pageall), не підходить — вона буде повільно грузиться.
Тому на сторінках пагинації розміщують атрибути next, prev. Вони необхідні для того, щоб показати пошуковим системам, що зміст цих сторінок логічно пов'язане.
Аналогічно, як і у випадку з налаштуванням rel="canonical", зі всіх сторінок пагинації важливо прибрати з посилання на першу параметр діапазону сторінок, якщо він додається. Також слід відображати текст тільки на першій сторінці пагинации. Але при цьому rel="canonical" потрібно проставити зі сторінок на самих себе, або взагалі не проставляти: rel="next" і rel="prev" не залежать від rel="canonical" — їх можна використовувати одночасно, а також впровадити атрибути next і prev на сторінках пагинації.
Наприклад, якщо на сайті є пагинація:
- https://site.com/category/ — перша сторінка;
- https://site.com/category/page-2/ — друга сторінка;
- https://site.com/category/page-3/ — третя сторінка.
На сторінці https://site.com/category/ в <head> слід додати: <link rel="next" href="https://site.com/category/page-2/" />.
На сторінці https://site.com/category/page-2/ в <head> додати: <link rel="prev" href="https://site.com/category/" />, <link rel="next" href="https://site.com/category/page-3/" />.
На сторінці https://site.com/category/page-3/ в <head> додати: <link rel="prev" href="https://site.com/category/page-2/" />
Тобто на першій сторінці пагинації повинен бути тільки атрибут next, а на останній тільки prev.
Для того, слід запровадити на всі сторінки пагинації, крім перше, мета-тег <meta name="yandex" content="noindex, follow" />, так як Яндекс не розпізнає next, prev, і для нього краще закривати від індексації всі сторінки пагинації, починаючи з другої.
Якщо ж замість цього тега розмістити canonical на основні сторінки пагинації, ця каша тегів може призвести до того, що пошукачі викинуть з індексу важливі для просування сторінок, а також сторінки пагинації.
В оновленому Яндекс.Вебмастері ви можете також це моніторити в звіті «Індексування» — «Сторінки в пошуку»:
В даному прикладі як раз були налаштовані canonical на основні сторінки пагинації, а не noindex для Яндекса, але все одно з пошуку були видалені сторінки пагинації.
Останній крок — згенерувати унікальні метатеги (Title, Description, Keywords) для сторінок пагинації на основі шаблону.
Додатковий рекомендації від Google:
- пошукова система розглядає атрибут rel="previous" як синтаксичний варіант атрибуту rel="prev". Тому використання rel="previous" замість rel="prev" не буде помилкою;
- в якості значень можуть використовуватися як відносні, так і абсолютні URL (з доменним ім'ям і без);
- rel="prev" та rel="next" для Google допоміжними атрибутами, а не правилом;
- якщо пошуковик виявить помилки в розмітці (наприклад, немає rel="prev" або rel="next"), подальше індексування сторінок і розпізнавання змісту буде виконуватися на основі власного алгоритму Google.
Плюс стратегії: по низькочастотних запитах можна зайняти відразу кілька позицій у видачі, коли буде відображатися основна та інші сторінки пагинації, що збільшує ймовірність переходу на сайт.
Важливо: навіть якщо сторінки на сайті підвантажуються з допомогою AJAX-прокрутки, тобто товари завантажуються по мірі того, як ви скроллите сторінку, це не означає, що для пошукача все так само.
Можливо, в коді можуть бути посилання на сторінки пагинації, тому у таких випадках рекомендуємо сканувати сайт за допомогою Netpeak Spider, або вручну переглянути код сторінок категорій і провести їх оптимізацію.
Висновки
Неправильно оптимізовані сторінки пагинації можуть завдати шкоди сайту — важливі сторінки можуть не індексуватися або бути неякісними з точки зору пошукових систем. Важливо правильно оптимізувати сторінки пагинації, щоб не допустити втрати цільового трафіку.
Рекомендуємо використовувати один з методів:
- використання next, prev (даний спосіб — пріоритетний);
- проставляти canonical зі всіх сторінок пагинації на основну сторінку сайту.
У рідкісних випадках, якщо на сайті через пагинації генерується велика кількість дублів, можна використовувати і варіант із закриттям сторінок пагинації для індексації роботами пошукових систем.