"Чи буде у місті опалення?", - спільнота ОСББ Кривого Рогу звернулась до керівництва Кабміну
Скріншот відое Експерт - КР
Нещодавно у Кривому Розі громадська спілка «ОСББ Кривбас» в особі голови Світлани Остапчук та члена правління Олени Дарієнко провела прес-конференцію щодо критичної ситуації з теплопостачанням та наданням інших комунальних послуг у місті. Обговорення проблем завершилось колективним підписанням головами ОСББ звернень до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, віцепрем’єр-міністра з відновлення України - міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби, керівництва ДК «Нафтогаз України», в управлінні якої нині перебуває АТ «Криворізька теплоцентраль», а також до місцевої влади.
Про це сайт 0564.ua повідомляє з посиланням на депутатку Криворізької міської ради Наталю Шишку.
Звернення містить нагадування про те, що 16 січня 2024 року, під час попереднього опалювального сезону, який також був складним, понад 100 голів ОСББ в інтересах співвласників та мешканців багатоквартирних будинків Кривого Рогу уже звертались до Офісу Президента України, до Кабінету Міністрів України та керівництва НАК «Нафтогаз України» щодо критичної ситуації з теплопостачанням у Кривому Розі. На те звернення з Міністерства розвитку громад та територій було надано формальну відписку, яку можна звести до фрази «це ваші проблеми».
Однак у опалювальному сезоні вже 2024-2025 років ситуація повторилась у ще гіршому варіанті, і це стало проблемою мало не всієї України: тому ж міністерству довелось створювати у Кривому Розі оперативний штаб і мобілізувати задля порятунку криворіжців від холоду бригади з 11-ти регіонів. Тому що початок опалювального сезону в місті було зірвано, і без сторонньої допомоги для значної частини шансів розпочати його не було.
У зверненні акцентується увага на тому, що основною причиною кризи з опаленням у місті є не воєнні дії, як це хтось хотів би представити, а злочинна бездіяльність впродовж багатьох років міської влади та керівництва АТ «Криворізька теплоцентраль», наслідком якої стала критична зношеність обладнання, магістральних трубопроводів та міжквартальних мереж теплопостачання.
Як було озвучено на прес-конференції, ще в 2011 році, коли міською радою погоджувалась оптимізована схема перспективного розвитку теплопостачання міста, у пояснювальній записці до відповідного рішення зазначалось: "Теплові мережі міста більше ніж на 70% зношені, 60% перебувають у ветхому стані, 25% перебувають у аварійному стані. Багато котлів працюють на знижених параметрах по тиску і температурі. Газові пальники і автоматика оснащені застарілими схемами".
А в обгрунтуванні інвестиційної програми АТ «Криворізька теплоцентраль» ще на 2019 рік вказувалось, що станом на 1 січня 2019 року "все основне обладнання підприємства відпрацювало відведений парковий ресурс. Знос всіх основних фондів станції складає майже 80%. За всі роки експлуатації на котельнях не проводилося жодної суттєвої реконструкції, модернізації устаткування, за винятком переведення на спалювання природного газу".
І ці дані, як було зазначено в ході прес-конференції, досі залишаються актуальними. Більше того, цілком прогнозовані проблеми тільки загострились і стали відчутніше даватись взнаки. Підсумкового звіту про реалізацію оптимізованої схеми перспективного розвитку теплопостачання міста, впровадження якої було розраховано на 14 років і якраз мало б завершитись, ніхто так і не почув. А головне - не побачив і не відчув. Затверджений рішенням міської ради у 2013 році План сталого енергетичного розвитку міста Кривого Рогу до 2020 року у 2017 році… став Планом сталого енергетичного розвитку міста вже до 2025 року. Згідно з цим Планом, станом на сьогодні мала б бути здійснена модернізація систем міського тепло- та водозабезпечення.
Однак змін на краще не відбулося: місто досі експлуатує фізично зношену, морально застарілу, економічно і енергетично неефективну систему теплозабезпечення. Послуга надається з перебоями, неналежної якості: температура теплоносія низька, тиск в системі занизький, особливо для будинків великої поверховості, що не позволяє забезпечити нормальну циркуляцію теплоносія в системах будинків. Теплоносій неналежної хімічної підготовки, брудний, засмічує та руйнує внутрішньобудинкові системи опалення, виводить з ладу прилади комерційного обліку споживання теплової енергії. Численні аварії на магістральних трубопроводах перетворили Кривий Ріг у місто гейзерів і паруючих ям, а в квартирах криворіжців поселились грибок та пліснява, що призводить до псування майна і несе загрозу здоров’ю людей.
Навіть після втручання в надзвичайну ситуацію з теплопостачанням органів державної влади і залучення до виправлення ситуації ремонтних бригад з одинадцяти областей України якість послуги, констатували представники спільноти ОСББ, залишається незадовільною. При цьому міська влада у нинішньому її персональному складі неспроможна забезпечити якісними комунальними послугами членів своєї територіальної громади, і це не тільки про забезпечення тепловою енергією, а і про водозабезпечення та каналізацію. Місто по суті охопила системна комунальна криза.
У лютому 2024 року голови правління ОСББ у своєму зверненні вже вимагали здійснити перевірку АТ «Криворізька теплоцентраль» на предмет спроможності надавати послугу постачання теплової енергії, а також провести порівняльний аналіз вартості капітального ремонту і реконструкції об’єктів АТ «Криворізька теплоцентраль» та вартість переведення абонентів АТ «Криворізька теплоцентраль» на квартальні міні-котельні, індивідуальне опалення. Тим самим спільнота ОСББ намагається переконати державних чиновників та менеджерів у доцільності модернізації всієї системи теплозабезпечення як занадто централізованої та неефективної навіть без урахування фактору зношеності. І ця вимога не просто залишається актуальною - вона є ще більш актуальною з огляду на ризики воєнної агресії з боку російської федерації.
Звертаючись до центральних органів виконавчої влади з того ж питання вдруге, голови ОСББ вимагають взяти під контроль стан справ по забезпеченню мешканців Кривого Рогу комунальними послугами та розробити державну програму модернізації системи теплозабезпечення на території обслуговування АТ «Криворізька теплоцентраль», контрольний пакет акцій якої перебуває у державній власності, на основі оптимального поєднання централізованого та автономного опалення.
Звернення містить також вимогу не застосовувати до кінця опалювального сезону 2024-2025 років графік відключень електроенергії на території обслуговування АТ «Криворізька теплоцентраль», оскільки через неналежну якість послуги з постачання теплової енергії споживачі змушені самостійно обігріватись електроприладами. Ще одна вимога - удосконалити чинний Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення таким чином, щоб унеможливити свавілля місцевої влади та теплогенеруючих підприємств-монополістів.
В ході прес-конференції представники спільноти ОСББ нагадали про петицію «Ні сидіти в холоді, ні платити за обігрів атмосфери ми не будемо!», яка на фоні зриву опалювального сезону минулої зими за лічені години набрала необхідні 1000 голосів і була підтримана міською радою. Однак натискання депутатами зелених кнопок, як виявилось, ще не означає реалізації вимог петиції.
Петиція містила вимоги:
1) негайно розробити і затвердити міську Програму розвитку у сфері теплопостачання з попереднім широким громадським обговоренням цієї програми;
2) розробити і негайно приступити до реалізації схеми теплопостачання міста на основі оптимального поєднання централізованих та автономних систем теплопостачання.
За словами Наталі Шишки, по суті громада вимагала від своєї влади зробити те, до чого її зобов’язує Закон України «Про теплопостачання». І розробка Програми, і розробка схеми теплопостачання є обов’язком не підприємств-теплопостачальників, і не центральної влади, а саме органу місцевого самоврядування. Однак, попри підтримку петиції і норму закону, міську Програму розвитку у сфері теплопостачання не розроблено. Що ж до схеми теплопостачання, то на її розробку з бюджету громади було виділено 5 млн грн і визначено виконавця. Першою датою виготовлення схеми згідно з укладеним договором було визначено 15 грудня 2024 року. Однак 13 грудня минулого року департамент розвитку інфраструктури міста і виконавець уклали додаткову угоду про подовження терміну виготовлення схеми до 31 березня 2025 року.
В ході пресконференції зазначалось, що директор департаменту розвитку інфраструктури міста Іван Карий навіть депутатам міської ради не надав об’єктивної інформації про хід робіт по виготовленню схеми теплопостачання. Заявив, що схема теплопостачання має бути презентована в Міністерстві розвитку громад та територій, якому належить її погодити, а це міністерство, мовляв, не вправляється з погодженнями через велику кількість різних програм і проєктів, представлених на його розгляд. І при цьому жодного слова не промовив про перенесення термінів виконання схеми, як і про причини цього перенесення.
Акцентувавши на цьому увагу в ході прес-конференції, у своєму зверненні на ім’я в. о. обов’язки міського голови Юрія Вілкула представники спільноти ОСББ зажадали, щоб нова схема теплопостачання перш за все була презентована громаді міста в особі відповідальних та ініціативних споживачів комунальних послуг, усіх бажаючих. Щоб не тільки у хитромудрих чиновників, а і у широкого загалу було розуміння того, до якої моделі організації теплопостачання рухатиметься місто.
Окрім того, представники спільноти ОСББ зажадали зустрічі з фахівцями відділу захисту прав споживачів (а такі відділи є не тільки у міськвиконкомі, а й у всіх семи виконавчих комітетах районних у місті рад) щодо вироблення спільної стратегії по захисту прав споживачів АТ «Криворізька теплоцентраль», КПТМ «Криворіжтепломережа» та КП «Кривбасводоканал». Адже порушення прав споживачів комунальних послуг носить масовий та системний характер. Однак жодної діяльності по захисту прав споживачів саме комунальних послуг з боку професійних захисників цих прав, які отримують зарплатуз міського бюджету, не спостерігається.
Ще одне питання, яке порушується у зверненні до в. о. міського голови, стосується передачі у власність АТ «Криворізька теплоцентраль» міжквартальних мереж теплопостачання з тим, щоб підприємство мало можливість вкладати кошти у капітальні ремонти та модернізацію цих мереж. На прес-конференції були озвучені отримані з відкритих джерел дані за 2019 рік про те, що в користуванні АТ «Криворізька теплоцентраль» перебуває 151,6 км трубопроводів теплових мереж, 89,3 км мереж гарячого водопостачання (у двохтрубному обчисленні), 70 теплорозподільчих пунктів, 4 насосні станції, які є комунальною власністю міста. Засумнівавшись у тому, що ще «живі» труби гарячого водопостачання, можна сміливо стверджувати, що в іншому нічого не змінилось. А оскільки на Теплоцентралі пояснюють, що не можуть робити капітальні вкладення у те, що їм не належить, представники спільноти ОСББ ставлять перед міською владою питання про передачу всього того добра у власність АТ «Криворізька теплоцентраль». Чи відповідає це інтересам територіальної громади сьогодні і на перспективу? Щоб дати відповідь на це питання, його треба врешті- решт поставити на порядок денний і всебічно та відкрито обговорити, а не займатись маніпуляціями з перекладанням відповідальності. «Воно не наше, а Теплоцентралі». «Та ні, воно у нас тільки в господарському віданні, а належить місту».
"За великим рахунком, і в цьому важко не погодитись із представниками спільноти ОСББ, питання стоїть не тільки про те, чи буде в місті наступний опалювальний сезон, чи він виявиться третім поспіль провальним. А про те, чи має Кривий Ріг взагалі перспективу як розвинене індустріальне місто. Та що там «як розвинене індустріальне». Просто як місто. А не як мегахутір, де опалюються чим можуть і набирають воду з пластикових діжок у дворах багатоповерхівок", - наголосила Наталя Шишка.
Детальніше слухайте на відео (нижче).
Стежте за новинами в Telegram.
Підписуйтесь на нашу сторінку в Facebook.
Читайте нас на Google News